Thursday, December 30, 2010

~CANTIK~

Lama dah tak update blog. Banyak peristiwa yang berlaku sejak akhir2 ni. Ada yg baik, tak kurang juga yang tak baik. Apapun jugak,life must go on.

Entri kali ni aku nak cite tentang kisah yang berlaku masa aku hantar mak gi pasar Bahau, beli barang2 dapur. Kebetulan masa tu ayah dengan adik aku gi China. Jadi, aku pergilah pasar dengan mak. Dah ambik barang2 tu, kitaorang pun pergi kat kaunter, nak bayar. Sampai je aku kat amoi yang kira duit tu, dia pandang aku sambil senyum. Aku pun senyumlah. Almaklum,senyum kan sedekah. Sampai masa dia pulangkan duit baki kat aku, dia senyum lagi, pastu dia cakap ‘orang cantik, gigi pun cantik’. Mak pandang aku, terus mak senyum sambil tepuk bahu aku. Perlahan mak cakap ‘haiyo, cino pun boleh cakap org melayu cantik’.

CANTIK - tu subjek yang aku nak tulis arini. Aku tak cantik pun macam yang amoi tu cakap tapi yang aku nampak dekat sini, telah berlaku proses imbal balik. Bila aku balas senyum dia, dia tak ada point nak cakap. Cuma tu yang terlintas waktu tu, jadi itu jugaklah yang keluar. Tak kisah lah tu tapi yang nak difokuskan sekarang adalah soal cantik. Dalam agama pun dah digariskan tentang ciri2 perempuan yang harus dipilih sebagai isteri.Dan antara semua ciri2 tu, cantik adalah aspek yang pertama sekali. Ayah pernah cakap, cantik ni bukan mesti kulit putih, licin, kurus, tinggi, macam model. Tapi cantik ni dimata kita. Kalau kita tengok cantik dan sejuk hati, cantiklah tu biarpun orang lain kata tak cantik sebab cantik ni subjektif. Lain padang,lain belalang, lain orang, lain pandang. Teringat pulak kata2 kawan aku kat Sudan masa aku tanya kenapa dia tak kawin lagi walaupun umur dah lanjut. Dia cakap, belum ada rezeki. Aku kata memilih sangat kot. Dia jawab ‘memang ana memilih. Kalau tak pilih, macammna nak dapat yang baik’. Senyum sendiri aku.


Masa balik dari masjid, aku ambik peluang untuk berbual dengan ayah. Ayah cakap ‘kakcik, kalau kkcik pilih kecantikan orang, hidup kkcik akan merano. Bayangkan, mano yo kakcik poie, sumo orang memerhati suami kakcik. Kakcik nak buek apo pun tak tonang. Nanti kakcik pun syakwasangko dengan dio. Kito ni biar pilih yang sederhano, janji dio boleh jago kito, soal dunio dan akhirat. Boleh pimpin kito sampai kito samo2 melangkah masuk syurgo esok dengan dio. Suami kito kek dunio ni, bolum tontu suami kito kek akhirat’. Ayah betul. Kata2 ayah jadi pegangan aku sampai harini. Dan Alhamdulillah, kata2 ayah buat aku sedar bahawa bukanlah kecantikan yang aku cari atas muka bumi ni tapi ketulusan dan keluhuran sekeping hati yang mencintai aku dan Rabbi. Ibarat kata Kamil, ‘habis cantik, habis…’

0 comments:

Post a Comment