Tuesday, July 10, 2012

~MEKAP~


Tadi lepas solat maghrib, aku mengadap laptop.Tengok gambar2 pelajar tarian yang telah aku solekkan.Tengah syok2 tengok, tiba2 mak suruh aku mekapkan dia jadi macam budak2  tarian tu.Terfikir untuk mantapkan skill,maka aku pun memenuhi permintaan mak.Maka setelah digodam..tadaa..!!mak senyum lebar tengok muka dia.hehe..

Aku  bukan orang yang kreatif pada dasarnya tapi setiap perkara yang berlaku disekeliling menjadikan aku insan yang banyak berfikir untuk mengkoreksi diri bagi melakukan sesuatu yg tak pernah aku lakukan menurut kelaziman.Dan mekap adalah salah satu darinya.Awalnya aku sekadar mencuba tapi siapa sangka percubaan aku berjaya.

Mekap aku aplikasikan pada diri sebelum diaplikasikan pada orang lain.Sekadar menconteng muka orang memang mudah.Tak perlu skill tapi untuk menjadikan wajah yang telah diconteng itu cantik memerlukan kekreatifan.

Masih terngiang ditelinga aku pertanyaan dari guru SMK Dato’ Mansor sewaktu pertandingan tarian sekolah2 peringkat Negeri Sembilan. ‘Pandainya ustazah mekap.Ustazah memang mak andam ke? Berapa kena bayar 1 kepala?’Aku cuma mampu tersenyum. Aku bukan mak andam dan seperkara yang aku pasti, aku tak mungkin jadikan andaman sebagai kerjaya tambahan dimasa depan.Tapi sekiranya dijemput seperti sebelum2 ini,aku tak menolak.

Aku cuma membantu setakat termampu.Wang ringgit bukan ukuran kerana yg penting bagi aku adalah kepuasan.Walaupun aku dibayar untuk menyolekkan mereka tetapi sejujur hati, aku lebih rela melakukannya atas nama ikhlas bahkan aku telah menolak huluran wang tersebut berkali2.Tapi setelah dipujuk berulang2, tiada jalan lain selain menerima untuk menutup pujukan mereka.

Pengajaran yang boleh kita dapat hari ni, begitulah hidup.Untuk melakukan sesuatu perkara, memerlukan sokongan dari perkara yang lain kerana hidup kita dasarnya saling berkait.Berani mencuba sesuatu perkara yg positif pasti menghasilkan refleksi yg positif juga.Hidup bukan sekadar mencuba bahkan mengaplikasi.Orang yang tidak berani mencuba apa2 akan menjadi orang yang penakut sampai bila-bila.

Oklah.Jom layan gambar2 yang telah disnap di bawah…! (^_^)

Comel budak2 ni kan? Puteri n Mira (^_^)

                                                           Baru siap mekap.. (^_^)

 Barisan penari peringkat Negeri Sembilan (^_^)

 Wajah kesayangan hamba stelah di make over.haha..

Amboi mak! macam model pulak.haha.. (^_^)

Ayunya mak aku.Macam anaknya.hahaha..

    Comey seyh..! (^_^)

2 comments:

Zana Adieyza said...

mak mertua ku........ comey!

AHKIALUZ said...

haah.comey.macam muka angah.hihi.. (^_^)

Post a Comment