Saturday, March 13, 2010

-ORANG KITA-

Salam buat semua. Lama aku tak update blog ni. Tak update bukan sebb takde cite baru nak dipost tapi sebab mood nak menulis tu takde. Kalau ikutkan, hari2 aku nak menulis sebab setiap hari bagi aku adalah sebuah cerita. Dan hari ni pertama kali dalam sejarah penulisan hidup aku, aku tulis artikel dalam bahasa yang tak formal. Bila tulis artikel camni, rasa macam janggal sikit. Almaklumlah..kalau dah hari2 ikut jalan dekat gi kuliah, tiba2 satu ari tu kena ikut jalan jauh, rasa camner? Camtulah aku rasa sekarang ni. Tapi takpelah.Mula2 kan..biasalah.lama2 nnti bila dah biasa,tak jadi masalah dah. Macamanalah aku tiba2 terfikir nak tulis entri dalam bahasa tak formal camni kan? Teringat aku kata2 seorang kawan dalam laman web World Of islam bulan lepas mengenai pandangan yang aku utarakan dalam ruangan diskusi dibawah tajuk ‘apakah hukum menonton wayang’. Dia kata ‘kita kena ada pendirian sendiri Zulaikha’. Entah kenapa entah aku rasa lucu sangat2 dengan ayat tu. Yang kelakanya…dia cakap macam tu sebab aku kata aku setuju dengan pandangan seorang lagi pengkritik yang mengguna pakai pandangan Dr yusuf Qardhawi dalam isu menonton wayang. Yang lagi melucukan,dia kritik aku sebab dia dengan pengkritik yang bagi komentar tu ‘tak sebulu’. Hahaha. Makanya aku cakap balik kat dia, aku bukan setuju dengan cakap pengkritik tu tapi aku setuju dengan pandangan Dr Yusuf Qardhawi yang diutarakan oleh pengkritik tu. Takkan aku nak tulis balik apa yang orang lain dah tulis? Benda yang sama lak tu. Tak membazir namanya tu? Huhu. Tu lah sikap manusia kan? Baca aje tapi tak faham apa yang dia baca kemudiannya sibuk mengkritik, label orang itu dan ini.


ORANG KITA - Aku cakap pasal reliti ‘orang kita’ sekarang ni. Realiti tentang sikap manusia kat sekeliling kita ni. Aku orang yang ada pendirian. Aku ulang, ADA PENDIRIAN. Bagi aku, pendirian cermin keperibadian. Cuma orang yang kenal aku tau sape aku, macamana pendirian aku, pegangan aku dalam satu2 perkara. Aku pegang pada Al Quran dan Hadith, aku pegang pada ijma’ ulama, qias serta sume sumber2 hukum islam yang lain. Aku tak keluarkan pendapat ikut suka2 ati aku sebab aku hidup bertuhan. Ulama’ tu antara wasilah yang menyambungkan aku dengan Allah. Jadi..mana mungkin aku membelakangkan ulama’ dalam menyatakan sesuatu hukum sebab aku bukan mujtahid dan mustahil sampai ketahap tu. So..faham sendirilah deh. Lain kali, (pesan aku untuk ‘orang2 kita’) kalau nak kritik orang pun,biar berasas. Faham betul2 dulu sesuatu kenyataan tu . Catat fakta2 penting, kemudian baru boleh bidas. Kalau rasa tak tau benda2 camni, aku syorkan supaya rajin2kanlah diri ikut debat kat parlimen. Tengok cara orang lawan hujah. Fakta mesti lawan dengan fakta,selitkan dengan analogi yang ada perkaitan. Baru kemenangan berpihak pada kita. Bukan menang kalah jadi ukuran tapi kebenaran pada apa yang kita perkatakan, fakta serta bukti yang kita kemukakan. Cakap bukan main lentung lentang, bila tanya ambik dari mana, siapa perawinya, macamana riwayat hidup dia, mata pun mula terkebil2 sebab hakikatnya memang tak tau. Taklid buta aje. Bila orang bagitau satu2 benda, ‘orang kita’ suka cakap benda tu tak pernah sebut dalam kitab, tak pernah jumpa dalam hadis. Bagi ‘orang2 kita’ yang macam ni, aku cuma nak cakap satu je ‘tak jumpa bukan beerti tak ada..!!

-AL HAQIRAH ILALLAH-

0 comments:

Post a Comment