Monday, March 14, 2011

KENANGAN MASA KECIK2.. (^_^)

Aku baru sudah selak album lama. Teringat kenangan masa kecik2 dulu. Kenangan yang tak mungkin dapat dikembalikan. Kenangan bersama arwah datuk dan nenek, kenangan bersama abang2 dan adik2 yang aku sayangi, kenangan yang takkan pernah luput ditelan zaman.

CERITA TENTANG KAMPUNG - Aku ingat lagi, dulu nenek banyak tanam pokok nona dan koko kat belakang rumah. Setiap kali aku adik beradik balik kampung masa hari raya, kami mesti gait (jolok) buah nona tu guna galah. Kadang2 kalau tak jatuh, kami akan sesah (pukul) banyak kali sampai buah tu lebam dan jatuh ketanah. Lepastu nenek akan marah.Bertempiaran kitaorang lari. Hahaha..Pernah sebulan aku duduk rumah nenek, jaga atuk yang tengah sakit. Hari2 aku mandi kat perigi sebab rumah nenek tak ada kolah mandi masa tu. Nak pergi keperigi punyalah jauh sampai naik pacat kat kaki aku. Menjerit2 aku masa tu. Ayahlah yang buang pacat tu. Kadang2 aku gi mandi sungai dengan ayah dan sepupu2 kat seberang jalan, betul2 depan rumah nenek. Kat situ pun nenek ada tanam pokok koko dan durian. Dah abis mandi, kitaorang pun ape lagi,petik buah koko tu. Kadang2 yang hijau pun kitaorang petik. Tu yang nenek marah sebab buah koko tu nenek jual. Kitaorang pulak sedap2 gi petik yang tak masak, pastu buang kat tanah. Hahaha..

Pastu aku selalu ikut ayah ngan nenek masuk hutan. Cari pucuk paku. Sampai melecet2 tangan aku nak patahkan batang pucuk paku tuh. Banyak aku dapat. Aku bagi kat nenek tapi nenek buang sume hasil pucuk paku yang aku petik. Nenek kata ‘ni bukan pucuk paku ni. Ni pucuk ghosam. Mano boleh makan’.Hahaha..

Tapi arini, sume tuh dah jadi kenangan. Nenek dan atuk dah lama pergi meninggalkan kami. Seingat aku, kali terakhir kami sekeluarga menjengah ke rumah nenek 5 tahun lepas. Perigi tempat aku mandi dulu dah tak rupa perigi. Dah semak ditutup lalang. Sungai yang ade depan rumah nenek pun dah takde lagi, ditambak dengan tanah. Koko dan buah nona macam tu jugak. Rumah nenek pun dah banyak lompong dimakan anai2. Apa yang tinggal sekarang cuma kenangan yang tak mungkin terpadam dalam jiwa aku untuk selama2nya.


~Kenangan bersama Allahyarham/mah datuk dan nenek tahun 1994~

Jujurnya aku sangat rindu pada kenangan masa kecik2 dulu tapi sejujurnya juga aku ‘tak’ pernah berharap untuk kembali ke masa lalu kerana aku tidak betah membiarkan diri berlama2 diawangan. Kehidupan aku adalah hari ini sedangkan semalam sudah pun berlalu menjadi sejarah dan esok, belum pasti sempat ketemu. Jadi, apapun alasannya, aku harus berpijak di bumi yang nyata.

-Penulis bersama keluarga. Gambar ni diambil pada 18hb 9 1994 -

Buat Allahyarham/mah datuk dan nenek yang telah ‘mendahului’ aku dan yang lain, doaku moga kalian ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman dan mudah2an kita akan dipertemukan semula disyurga Allah yang kekal abadi suatu masa nanti. Amin ya Rabb..



0 comments:

Post a Comment