Tuesday, September 29, 2009

ALAHAI BUDAK-BUDAK...!




BUDAK-BUDAK. Rasanya frasa ini tepat untuk dijadikan sebagai bahan penulisan. Aku menyukainya kerana aku pernah bergelar budak. Barangkali kalian pelik kenapa aku tidak menggunakan istilah kanak2 supaya nampak lebih signifikan dengan tulisan ini bukan? Sengaja aku memilih istilah budak2. Aku tidak mahu menspesifikasikan tulisanku pada umur-umur tertentu sebab aku ingin menyentuh segalanya tentang budak2 selagi mereka belum masuk ke era dewasa.

1 yang aku pasti tentang diriku, aku selesa digelar kakak pada siapapun. Bagiku itu satu penghargaan. Bererti mereka itu satu amanah kepada diriku yang perlu aku corakkan dengan sebaik2nya. Aku lebih selesa berdamping dengan budak2 berbanding berdamping dengan orang yang seusia mahupun lebih tua dariku. Bagiku, budak2 mempunyai 1 garapan emosi yang mampu menyentuh nubari siapapun yang cuba untuk memahaminya. Budak2 suka pada kelembutan, kasih sayang dan seumpamanya. Aku pula seorang yang agak garang pada pengamatan mereka tetapi penuh dengan kasih sayang. Itu respon yang aku terima dari para pelajar semasa aku mengendalikan program Kem Ibadah Tarbiah Jiwa bersama mereka.

Aku senyum sendirian saat teringat akan pernyataan tersebut. Masakan tidak. Mukaku yang sarat dengan emosi ini seringkali berubah tiba2 hinggakan orang sering tertanya-tanya apakah aku sedang marah, suka, sedih, serius dan seumpamanya. Malah adik2 yang mengikuti program yang kami jalankan pernah memberitahu kalau mereka itu keliru dengan personaliti diriku. Aku ini garang, baik atau apa. Pernah terjadi suatu ketika, semasa mengendalikan program di Pusat Dakwah, aku memarahi para pelajar kerana terlalu bising hingga terkejut makcik cleaner yang kerapkali ku sapa bila terjumpa di mana2. Katanya “ terkejut makcik tengok ustazah marah budak2 ni. Makcik ingatkan ustazah ni lembut, tak sangka pulak ustazah garang ye. Selama ni makcik tengok senyum aje”. Aku memandang wajah makcik tersebut sambil menitipkan senyuman lantas menutur jawapan balas “ garang mendidik tak apa makcik, jangan garang mengherdik ”. Makcik itu tersenyum, mungkin menyenangi jawapanku. Itulah aku.

Susah untuk aku jelaskan mengenai diriku pada orang lain. Aku ini seorang yang sangat suka tersenyum sebenarnya kerana aku merasa senang dan bahagia apabila menghantarkan kebahagiaan pada orang lain. Cuma ada masa, aku terjerat dengan emosi yang aku ciptakan sendiri kerana aku juga seperti kalian. Bukan sepanjang masa menemui kebahagiaan. Kata teman debatku di universiti, ‘kalau ingin bahagia sentiasa tuan yang dipertua, maka duduklah di syurga’. Hehehe. Biarlah orang mentafsirkan apapun tentang diriku yang penting, aku tau siapa aku.

Bercerita tentang ‘budak2’, aku ada 1 pengalaman yang ingin aku kongsikan bersama kalian. Pernah semasa di universiti, ketika berada di semester 2 (aku ketika itu berusia 18 tahun), seorang pensyarah Bahasa Arab menggelar aku sebagai ‘budak pelik’. Katanya, selama bertahun dia mengajar disitu, itulah kali pertama dia bertemu pelajar sepertiku. Katanya lagi, aku ini lain dari yang lain. Otakku pyramid terbalik. Cara aku menutur sesuatu tidak sesuai dengan usiaku. Baginya aku agresif, pantang dicabar, berani melawan arus, kuat memberontak dan merupakan pelajar pertama yang berani ‘melawan’ kata2nya. Itu yang dia beritahu pada aku. PELIK. Sepatutnya aku yang pelik dengan kenyataan jujur tersebut. Kerana itu dia sering mengenakan aku didalam kelas. Kata2nya cukup ‘bisa’. Siapa terkena, pasti terduduk & menangis. Boleh dikatakan, hampir dalam setiap sesi pengajarannya dia akan mengenakan aku. Antara kata2 yang sering terpacul dimulutnya adalah ‘bodoh’. Perkataan itu seolah2 sudah menjadi hiasan mulutnya. ‘Bodoh’ itu adalah perkataan ‘paling sopan’ yang pernah dia tuturkan kerana banyak lagi perkataannya yang jauh lebih bisa dari itu. Tapi kata2 ‘bisa’ itulah yang menjadi sumber kekuatanku. Sengaja aku provok pensyarah suku abad itu untuk melihat ketangkasannya ‘bermain’ dengan seorang budak yang dianggapnya sebagai pelik.

Ayuh kita rungkaikan segala ‘kepelikan’ ini agar kita dapat sama2 mengadili apakah aku sememangnya seorang yang pelik seperti yang diperkatakan. USIA. Kata pensyarahku, bicara aku melebihi usia. Kalaulah kerana usia aku tidak layak untuk memperkatakan sesuatu yang lebih jauh melangkaui usiaku, maka ketahuilah bahawa tidak mungkin cucu Saidina Ali boleh menegur Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang memegang takhta khalifah ketika itu (dalam istilah sekarang disebut sebagai perdana menteri) supaya tidak menghalangnya dari bercakap kerana jika usia yang jadi ukuran, ketahuilah bahawa ramai lagi orang yang ‘lebih tua’ dan lebih layak dari Umar bin Abdul Aziz untuk memegang jawatan khalifah tersebut. Kata pensyarahku lagi, aku seorang yang agresif. Cuba datangkan pula persoalan, kenapa? Mana mungkin tebuan menyerang tiba2 jika sarangnya atau dirinya tidak diusik. Pernyataan pantang di cabar, aku bukan pantang dicabar dalam semua perkara. Hanya dalam hal2 yang melibatkan haq dan batil sahaja. Aku melawan arus kerana aku mahukan perubahan dalam cara yang berlainan. Dulu kulit tembikai warna hijau, isinya warna merah. Sekarang sudah ada tembikai kulit hijau, isinya warna kuning. Tak mustahil satu masa nanti akan terhasil tembikai berkulit kuning dan isinya berwarna hijau. Thomas Addison mencipta mentol sebanyak 99 kali dan hanya berjaya mencipta mentol pada kali yang ke 100. Orang kata dia dah buat silap tapi apa yang dijawab oleh Thomas Addison? Katanya ‘jangan kata saya buat silap tapi saya sebenarnya sedang belajar sebanyak 99 cara bagaimana untuk membuat mentol dengan cara yang salah’.

Silapnya kita sebab tak mahu membuka minda untuk melihat perkara ini dari sudut yang berbeza. Kita lebih betah mengikut dari membuat pembaharuan melalui cara yang bertentangan. Bagaimana untuk mendapat hasilnya? Aku berfikiran jauh kerana yang dekat dapat aku lihat sedang yang jauh? Terlindung dari pandangan zahir. Di Checnya, ramai yang kebuluran.Perang meletus dimana2. Sebab itu kita mesti berfikiran jauh, menyiapkan stategi dan melaksanakan tindakan jika tak mahu negara yang kita cintai dan kasihi ini mengikut jejak langkah Checnya. Jika hanya duduk berfikir semata2, aku yakin barat sempat mencipta satu racun yang boleh membunuh umat islam di seluruh dunia dalam masa 1saat.

Benarkah aku seorang yang kuat memberontak? Rasanya2 kalau ibu atau kakak anda diragut dihadapan mata sedangkan anda melihatnya, apakah yang akan anda lakukan? Apakah anda hanya akan berdiam diri? Apakah anda fikir seluruh dunia akan bertepuk tangan memuji ‘kebaculan’ anda? Tepuk dada, tanya diri. Tentang ‘melawan’, aku bukan ‘melawan’ sebenarnya tetapi lebih kepada memberikan respon. Frasa melawan itu sinonim dengan keganasan sedangkan semasa aku memberikan responku, aku mulakan dengan kalimah bismillah dan disertai ungkapan maaf berkali2. Aku bukan bawak pisau, bukan bawak parang untuk berperang sebaliknya aku cuma bawa ‘mulut’ dan ilmu. Salah aku kah? Jika responku dikatakan sebagai melawan, makanya ramailah pengganas dalam Malaysia ni. Elok tambah lagi banduan dalam ISA. Baru meriah penjara Malaysia.

‘Seteruk2’ aku, insyaAllah setakat ini aku masih menjaga adab apabila berbicara dengan guru kerana guru merupakan antara insan yang amat aku hormati dan sanjungi. Jadi tidak adil kiranya frasa melawan itu dilabelkan ke atas diriku. Daripada jawapan2ku ini, sekarang, terpulang pada anda untuk membuat penilaian. Apakah benar aku ini seorang yang PELIK seperti yang diperkatakan atau aku dilihat pelik kerana persekitaran yang diciptakan. Itulah aku yang sering dianggap sebagai budak2 oleh cerdik pandai di sekelilingku hanya kerana perbezaan usia.

Pendapat budak seringkali dipandang sepi. Apakah mereka yang menganggap diri ‘terlalu dewasa’ ini lupa bahawa budak2 juga punya suara hati yang ingin didengari? Sebab itulah aku sangat menyayangi dan menyenangi budak2. Bagiku, budak2 penuh dengan kejujuran. Keadaan yang membentuk mereka untuk berfikir dan menjadi seperti apa. Mereka akan mencipta watak masing2 mengikut asuhan sekeliling. Aku sangat suka menyelami hati budak2 bahkan aku boleh duduk berjam2 dengan budak2 semata2 untuk mendengar luahan hati mereka. Mujur juga aku sempat belajar tentang psikologi budak2. Mengendalikan budak2 banyak membuat aku berfikir. Apakah setelah dewasa ini, aku masih bisa ‘jujur’ seperti mereka?





-AL HAQIRAH ILALLAH-

0 comments:

Post a Comment