Wednesday, April 11, 2012

MENCARI SOLUSI..

Banyak masalah mendatang sejak akhir2 ni. Tak tau nak dimulakan dari mana tapi yg pasti, aku harus mencari solusi yg terbaik untuk menyelesaikannya.Ketepikan dulu soal peribadi.Sekarang kita akan bercakap sekitar soal kerja.

GURU-insan yang paling aku hormati. Dulu,kini dan tidak pasti…apakah untuk selamanya. Dulu aku berada diposisi murid. Aku memandang guru umpama malaikat yang tiada ada cacat cela.Tapi sekarang..bila tiba giliran aku berada di posisi guru, perlahan2 pegangan tersebut berubah. Aku semakin mengenali siapa sebenarnya guru. Dan sejujurnya..menurut aku sekarang, tiada ada apa yang boleh dibanggakan pada seorang guru kecuali ilmu.

Membentuk sistem kendiri saat melangkah ke alam pekerjaan cukup membuat aku teruja.Tidak pasti bagaimana halnya dengan orang lain tapi darinya, aku belajar banyak perkara. Keseronokan bergaul dengan guru2 yang pelbagai warna sangat mendewasakan. Lama kelamaan aku mulai sedar kalau warna-warna yang menyaluti tubuh guru disekelilingku mula pudar.Karat2 yang terlindung dibalik warna tersebut makin jelas kelihatan. Aduh!betapa hodohnya guru dalam karat begitu.

Dalam senyum ada iri, dalam bicara ada duri.Mungkin itu kata yang sesuai untuk menggambarkan siapa sebenarnya guru.Aku sudah lali dengan tohmahan, umpatan dan cacian guru2 yang kini bergelar kawan. (Kawankah?) Ada saja cacatnya perlakuan aku. Bercampur salah, menyendiri juga salah. Jadi apa harus aku lakukan? Mengapung diri atas langit? Kalaulah aku sehebat itu…..

Aku merotan dikata mendera, aku mendidik dikata mengherdik. Apa murid2 harus didukung, ditimang2? Itu baru nama sayang? Kalau itu nama sayang, lebih baik tutup sekolah dan buka taman asuhan. Mungkin itu lebih bertepatan. Seterusnya nanti kt lihat hasil pelajar2 yg sentiasa ditimang2 dan disayang2 24 jam ini. Apakah kita menternak orang atau beruang. Aku bukan tuhan untuk menghukum tapi janganlah kerana sikap mazmumah kebanyakan guru seperti ini, habis rosak susu sebelanga.

Kembali pada matlamat asal, apakah solusi terbaik untuk menangani guru2 seperti ini? Dengan sindirankah? Nasihatkah? Atau bagaimana? Menurut aku jelas. Pintu Allah itu ada 2. Segala pilihan terletak ditangan kita. Kalau anda tidak pandai berfikir,tidaklah anda menjadi guru. Tak begitu?

Pesan aku pada mereka yang bergelar guru : Profesion anda ini sangat mulia. Muliakanlah diri anda sebagaimana Allah mengangkat anda ditempat sekarang. Buangkan dengki,khianat,iri hati dan adu domba kerana jika anda tidak berbuat demikian, pintu neraka setia menanti kedatangan tetamu kehormat seperti anda. Salam takziah..

0 comments:

Post a Comment