Wednesday, April 4, 2012

ANTARA PENJAGA, GURU & ANAK

Semalam ada sorang penjaga datang kesekolah untuk berjumpa aku. Puas dia cari dalam bilik guru tapi kelibat aku tak kelihatan. Dan sebagai ganti, dia berjumpa dengan guru panatia pendidikan Islam lain di sekolah tu.Tujuannya jelas.Kerana ANAK.

Kemudian dia mengadu perihal anaknya yang takut untuk datang ke sekolah kerana telah dirotan dan nama pelaku yang disebut oleh penjaga tersebut cukup jelas. Disebabkan hari nak hujan, jadi penjaga tu mintak diri lebih awal. Bila perkara ni dimaklumkan guru tersebut, terus berubah muka aku, menahan emosi yang membuak2. Sudahlah kaki menanggung sakit, sekarang hati pula berjangkit sama. Tapi dek kerana menghormati prinsip sebagai pendidik, aku simpan layang tangan. Kalau tidak, aku pun tak tau apa nasib yg bakal menimpa murid tu.

Aku flash back segala macam perkara yang berlaku semalam.Seingat aku, semalam aku langsung tak angkat rotan. Rupanya kes SALAH ORANG. Tapi main point nya kat sini..aku jadi MANGSA. Ni bukan kali pertama penjaga datang sekolah nak jumpa aku tapi dah kali ke2. Orang lain punya salah, nama aku yg dijaja.

Maka aku pun cakap word yg paling bez untuk disampaikan oleh sorang budak pada ibu bapanya. ‘Mak ayah kamu hantar kamu kat sini untuk belaja. Bila cikgu2 ajar, mak ayah kamu pulak nak ‘mengajar’ cikgu2. Cakap kat mak ayah kamu, kalau taknak kena rotan, kena cubit, kena marah, suruh mak ayah kamu buat sekolah sendiri. Biar mak ayah kamu jadi cikgu. Lagipun kamu anak VVIP. Yang duduk belaja kat sekolah ni sume anak orang bangsat. Dah biasa kena marah, kena pukul, kena rotan. Agaknya nyamuk pun takut nak dekat dengan kamu sebab takut mak kamu pukul dia sampai mati. Cakap dengan mak ayah kamu suruh hantar kamu pergi sekolah swasta. Cikgu2 kat sekolah swasta ni boleh belai2 kamu, dukung2 kamu. Untung nasib..kamu jadi orang. Malang nasib kamu jadi arang!’

Aku sebenarnya dalam tempoh bercuti selama sebulan (28hb 3 hingga 27hb 4 2012) tapi mengenangkan nasib anak murid yang akan terabai tanpa bimbingan , aku gagahkan diri untuk kesekolah. Aku gergaji sendiri simen yang dipasang oleh doktor.Tapi sayangnya jerih perih aku mengheret kaki ke hulu ke hilir demi ‘memanusiakan murid’ langsung tak dikenang!

PESAN AKU PADA SEMUA IBU BAPA/PENJAGA : Sekolah bukan penjara. Guru2 bukan penjenayah. Tak pernah lagi ada orang ditembak tanpa sebab dan tak pernah lagi ada murid dirotan tanpa alasan. Kalau benar anda sayangkan anak2, tangan2kan!

0 comments:

Post a Comment