Wednesday, November 4, 2009

AYAH DAN ILMU



Hari ni aku ikut ayah pergi kuliah di Felda Tembangau Satu Pahang. Walaupun aku kerap diserang sakit kepala sejak akhir2 ini, aku rasa rugi kiranya terlepas walaupun 1 kuliah ayah. Semasa dalam perjalanan ke tempat ceramah tadi, aku mintak ayah berhenti di stesen minyak untuk beli panadol. Ayah tanya juga kenapa kerap sangat aku telan panadol sekarang? Sehari sampai 2 kali aku telan activefast. Sukar untukku jawab kerana aku sendiri tidak tahu punca aku diserang sakit kepala. Cumanya activefast itu ku jadikan sebagai ikhtiar untuk melegakan sakit kepala yang ku alami. Sudahlah sakit ususku masih ‘aktif’, kini Allah ‘hadiahkan’ sakit kepala pula. Ya Allah, jika sakit ini boleh mengurangkan beban dosaku ,maka aku mohon padaMu Ya Allah, tambahkanlah lagi kadar masa sakit ini supaya terhapus juga dosa2ku yang lain. Aku tidak mahu bercerita lanjut tentang kesihatanku kerana apa yang ingin aku ceritakan disini adalah isi kandungan kuliah ayah tadi. Cukup menyengat. Aku dapat merasakan kehebatan aura ayah dalam menyampaikan kuliahnya. Seperti yang pernah ku nyatakan sebelum ini, ayah orang yang sarat dengan falsafah. Dia melihat apa yang tidak aku lihat. Akal fikirnya sangat tinggi. Sejujurnya aku sangat mengagumi ilmu yang ‘dihadiahkan’ oleh Allah pada ayah.

Ayuh kita sama2 nikmati ‘juadah enak’ yang disediakan oleh ayah sebentar tadi. Tajuk kuliah pada malam ni ialah ‘KEPENTINGAN ILMU’. Tajuknya nampak biasa kerana ini frasa yang kerapkali diulang sebut oleh para penceramah, bukan saja di Malaysia bahkan di seluruh dunia. Rata2 umat Islam maklum mengenainya cuma cara ayah menyampaikannya agak berbeza hingga menjadikan pendengar tidak mahu berganjak walaupun sekadar untuk membuang air kecil yang memakan masa tidak sampai 5 minit. Sekalipun tajuk kuliah berkisar tentang kepentingan ilmu tetapi ayah lebih suka merangkumkan kesemua isu yang berkaitan (dalam bentuk cerita) dalam kuliahnya. Kuliah yang sangat bersahaja pada pengamatanku. Disini aku catatkan tentang isi kandungan kuliah ayah dengan harapan mudah2an kita akan beroleh ilmu (walaupun sedikit) dan moga kita dapat sama2 muhasabah diri serta berusaha memaknakan diri kita kearah makna yang sebenar. InsyaAllah.

Muqadimah kuliah ini, ayah mulakan dengan menyebut mengenai ilmu dan kepentingannya. Kemudian baru masuk bab2 ilmu dalam bentuk penceritaan. Ayah menitip akan perihal qada’ dan qadar. Kata ayah, qada’ dan qadar ini ada dua. 1 yang boleh berubah mengikut usaha, 1 lagi yang telah ditetapkan sejak azali. Kata ayah lagi, orang melayu ada banyak ‘hadis’. Antara ‘hadis’ orang melayu yang agak popular dikalangan kita ‘rezeki secupak takkan jadi segantang’. Mafhum firman Allah S.W.T pula menyatakan “Tidaklah diberikan rezeki melainkan mengikut kadar usaha yang kamu lakukan”. Maknanya? Rezeki yang secupak boleh jadi segantang kiranya kita usaha untuk mendapatkannya. Kata ayah lagi, cuba kita duduk bawah lori trailer kemudian kita kata ‘ kalau dah ajal, matilah. Kalau bolum sampai ajal, lori traller ni gilis pun, tak mati do’. Cuba buat, tengok. Mati tak mati digilis dek trailer tu. Ni cerita orang Negeri Sembilan ni tuan2, cuba dengar bunyi cakap dia tu.’ Kuliah mula disulami dengan tawa orang ramai. Ayah terus menyambung ‘Orang Negeri Sembilan ni banyak yang degil2. Pernah ada orang cakap dengan saya ‘kau sembahyang tu bolum tontu masuk syurgo laie do’. Saya jawab ‘botul tu bang tapi kau yang tak sembahyang tu, dah tontu masuk nerako’. Orang ramai ketawa lagi ‘Cubo dengar Allah sobut dalam Quran, dalam surah Al Mudatsir – ‘Ma salakakum fi saqar?’ -apa yang menyebabkan kamu berada dalam neraka saqar? Qolu - mereka menjawab ‘lam naku minal musollin’- kami termasuk dalam golongan orang2 yang tidak mengerjakan solat’. Ade pulak jenis yang loya buruk dia cakap ‘apa nak takut masuk neraka ustaz. Kalau masuk neraka bukan sorang2, ramai2. MasyaAllah. Inilah realiti masyarakat kita harini. Ada pulak orang yang keje dia asyik tangkap jin, hantar kat Gunung Ledang. Saya cakap ‘bang, daripado kau tangkap jin hantar kek Gunung Ledang, lebih baik kau tangkap penagih dadah, campak dalam laut’. Ketawa hadirin yang hadir terburai lagi.

Ayah kata, inilah dia orang yang tak belajar. Sudahlah jahil, taknak pulak pergi belaja. Ayah kata dalam dunia ni ada sunnatullah, peraturan alam. Nak kenyang, kena makan, nak ilmu kena belaja, nak duit kena cari. Orang kata Nabi tak pernah pergi belaja. Tak pernah pergi berguru. Sape kata nabi tak pernah berguru? Jibril tu guru Nabi lah. Dia yang ajar Nabi membaca. Ayah kata lagi, yang paling popular sekarang, ibadah guna niat. Orang kata ‘Apo susah2 sembahyang. Tak payah sembahyang do. Niat yo cukup’. Kalau macam tu, mudahlah. Tuan2 taknak ke smbahyang guna niat aje? Kan mudah tu. Saya cakap pada orang tu ‘kau bawak Quran kau sini, bawak tok guru kau sini, duduk ajar se. Lopehtu poie dakwah kek masjid2 bahawo smbahyang, ibadah ni cumo guno niat yo. MasyaAllah. Cuba dengar apa yang nabi kata ‘Iza sajada abdu ,sajada ma’ahu sab’atu arabin’. Maksudnya : Apabila sujud seorang hamba, maka sujud bersamanya 7 anggota. Maknanya dalam sembahyang, ada rukun. Rukun yang dimaksudkan dalam kata2 Nabi ni adalah rukun fi’li (perbuatan). Macammana orang boleh kata sembahyang ni pakai niat aje? Tu pun ade juga orang yang percaya’. Sambung ayah lagi ada 1 lagi fahaman yang juga agak popular sekarang ni. Orang2 ni kata ‘ yang kito belaja ni, isi. Yang diaorang belaja kek masjid dan surau tu, kulit yo’. MasyaAllah. Diaorang nak belaja usul aje. Tuan2, cuba dengar. Dalam ilmu Usuluddin kata ‘Al hakikatu bila syari’atin, batilatun’. Maksudnya : Hakikat tanpa syariat, terbatal. Cuba rambutan tu cuma ada isi aje, takde kulit, macammana? Macammana nak jaga isi rambutan tu kalau tak dilindung oleh kulit?’ Sambung ayah lagi ‘Dalam Al Quran diajar dari sekecil2 perkara sampai sebesar2 perkara. Dari nak masuk jamban sampailah nak jumpa Allah, semua ada di ajar dalam Al Quran. Apa lagi yang tak cukup sampai kita taknak ikut Quran? Allah suruh tutup aurat, pakai tudung..tu pun ramai lagi yang tak bertudung. Berat sangat ke tudung ni? Kalau timbang tudung tu, saya rasa tak sampai sekilo. Dah tu kenapa masih ada yang taknak bertudung? Orang zaman sekarang macam2 perangai. Sikit masa dulu, ada 2 buah kedai makan di Batu Kikir. Kedai yang pertama maju, ramai orang datang makan kat kedai tu. Kedai sebelah pulak, takde orang datang makan. Lama2 kelamaan, sebab hasad, orang kat kedai nombor dua tu fitnah kedai yang pertama. Dia kata, ramai orang datang makan kat kedai pertama tu sebab tuan kedai rendam underware dalam sup dia. Sebab termakan fitnah ni, akhirnya takde lagi orang datang makan kat kedai pertama tu. Kes ni jadi kes polis dan kedua2 kedai tadi tutup terus. MasyaAllah. Ini bahana fitnah. Yang sebenarnya tuan2, sup kat kedai pertama tadi laku sebab tukang masak dia memang pandai masak. Memang betullah dia rendam underwear hari2 tapi bukan rendam dalam sup tu. Takkan kita pakai underwear kita tak basuh kan? Tu pun ade jugak orang yang termakan fitnah macam tu.

Sambung ayah lagi ‘orang yang hidup dia penuh dengan hasad dengki ni ada falsafah. Falsafah dia, dia senang hati bila tengok orang susah dan dia susah hati bila tengok orang senang. Baru2 ni saya makan dengan anak dara saya di sebuah gerai di Pahang. Tempat dia saya tak sebutlah. Saya nampak dia tulis beberapa perkataan kat dinding kedai tu. Sekerat dalam bahasa jawi dan sekerat lagi simbol yang saya sendiri tak pernah tengok. Saya tanya kat tuan kedai tu ‘apa ni kak?’ tuan kedai tu jawab ‘pelaris’. MasyaAllah. Tuan2, buat ape kita buat benda2 syirik macam ni? Kan tak boleh tu. Kita ni, kalau nak lariskan jualan kita, mudah aje. Kedai mesti bersih, makanan yang di masak mesti sedap, layanan mesti bagus. Itulah pelaris. Betul tak saya cakap ni?’ Aku lihat orang ramai mengangguk, membenarkan kata2 ayah. ‘Tuan2 janganlah buat macam ni. Saya teringat satu kisah tentang orang kat tempat saya. Nama dia saya tak sebutlah.Takut ade pulak saudara mara dia kat sini kang’ kata ayah berseloroh. ‘Dia nak bersalin. Dah 2 hari sakit nak bersalin tapi anak dalam perut dia tak kelua2 jugak. Sudahnya, suami perempuan ni pun jumpa bidan. Bidan tu kata ‘kau poie langkah porut isteri kau 3 kali. Kelua lah anak tu kang’. Jadi, si suami ni tadi pun ikutlah cakap mak bidan tu. Dia pun langkahlah perut isteri dia tu sampai 3 kali tapi anak tu tak kelua2 jugak. Suami tadi pergilah jumpa mak bidan tu lagi, bagitau yang dia dah langkah perut isteri dia tapi anak tu masih tak kelua. Fikir punya fikir, mak bidan tu pun suruh jumpa saya, mintak tawarkan air. Jadi suami ni tadi bawaklah sebotol kecik air, mintak saya tawarkan. Saya kata, nak tawar apa sebab air ni memang dah tawar’. Terburai lagi ketawa orang ramai.

Sambung ayah seterusnya ‘ untuk tidak menghampakan permintaan suami tadi, saya tawarkanlah air tu. Saya cuma baca Fatihah aje kemudian saya doa ‘Ya Allah, aku dan air ni sama2 takde kuasa kerana hanya KAU yang memiliki kuasa. Jadi aku mohon, dengan pertolonganMU ya Allah, permudahkanlah urusan si isteri yang nak bersalin ni’. Selesai doa, saya pun cakap pada suami tadi ‘balik nanti, sapu air ni sikit kek porut isteri abang dan bagi dio minum air ni’. Lepas aje isteri lelaki ni minum air yang saya tawarkan tadi, terus kelua anak tu. Esoknya kecoh satu kampung tentang perkara ni. Lepas tu, asal ade je orang nak bersalin, datang jumpa saya. Kacau betul’. Surau sekali lagi di penuhi hilai tawa orang ramai. Setelah tawa redha, ayah kembali menyambung ‘ Tuan2, yang sebenarnya, bukan air yang saya tawarkan yang menyebabkan anak dalam kandungan si isteri tadi keluar tapi ketika air tu sampai ke mulut isteri tadi, sudah ditakdirkan oleh Allah bahawa itulah saatnya anak tu nak keluar dari perut ibunya. Boleh faham ye? Jadi lepas ni, kalau isteri kita nak bersalin, kita je tawarkan air sendiri. Tak payah pergi jumpa dukun, jumpa bomoh. Jangan buat kerja2 syirik ni. Semua dosa akan diampunkan Allah dengan bertaubat kecuali 1 dosa iaitu dosa syirik. Pernah saya tanya sorang perempuan ‘kenapa tambang air kat kubur ni kak?’ Dia kata ‘supaya anak ni lupa kat arwah mak dia’. Lailahhaillallah. Tuan2, kita memang nak suruh anak kita ingat kat kita. Kalau anak lupa pada mak ayah, cuba bagitau saya, sapa yang nak doakan kita dalam kubur nanti? Nabi kata, apabila mati seorang anak adam, maka terputus darinya semua amalan kecuali 3 perkara. Apa 3 perkara ni tuan2? Ilmu yang dimanfaatkan, sedekah jariah dan doa anak yang soleh. Allah sebut dalam firmanNya tentang perumpamaan orang2 yang syirik adalah seperti orang yang jatuh dari langit. Kemudian di sambar oleh burung dan dibuang ke tempat yang jauh dan dalam. Jadi jangan sekali2 kita buat benda syirik ni. Yang buat macam ni adalah orang yang tak belaja’. Begitu ayah menitip pesan pada semua hadirin yang begitu tekun mendengar kuliah yang disampaikan.

Ayah cuba membawa hadirin yang hadir untuk memahami realiti yang berlaku dalam masyarakat hari ni dengan penuh bersahaja tetapi padat dengan mesej yang sangat berguna. Sesuai dengan tajuk kuliah malam ini iaitu kepentingan ilmu. ‘Tuan2 suka tak dapat duit? Kalau pejabat bagitau harini gaji kelua pukul 2.30 petang, saya rasa pukul 1.30 petang dah penuh orang depan pejabat tu. Kita kena yakin bahawa setiap amal baik yang kita buat dalam dunia ni juga, semua di bayar oleh Allah. Cuma Allah tak bayar guna duit macam yang kita dapat di dunia. Duit yang Allah maksudkan adalah ‘pahala’ yang akan kita pakai di akhirat. Tuan2 taknak ke pahala? Kalau nak pahala, kena buat apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang. Katalah kita ada duit RM 35 dalam bank. Pergi kedai kereta, tengok kereta Toyota wish. Tak malu ke? Nak beli apa 35 ringgit? Beli moto pun tak lepas, ada hati nak beli Toyota wish. Macam tu lah jugak hidup kita atas dunia ni. Dahlah sembahyang malas, menuntut ilmu pun malas, boleh pulak doa ‘Ya Allah ya Tuhanku, masukkanlah aku dalam syurga firdaus’. Tak malu ke?’ Ketawa hadirin yang hadir terhambur lagi. Kali ini lebih kuat. Terasa bergema seluruh surau. Memang falsafah ayah sangat menghiburkan.

Ayah juga turut menyentuh mengenai perbezaan ulama’ dengan artis. Tutur ayah, zaman sekarang ulama’ sudah tidak ada nilai ‘Kalau Jamal Abdillah menyanyi, orang bayar sampai 5ribu untuk 1 lagu. Tapi kalau ulama’ datang bagi ceramah, AJK masjid buat mesyuarat ‘berapa nak bagi ni?’ yang lain kata ‘bagi 50 ringgit dahlah’. Padahal tuan2, yang datang menyanyi tu, bekas penagih. Itulah nilainya ulama’ zaman sekarang’. Satu lagi kata ayah, orang zaman sekarang suka mengukur sesuatu mengikut kacamata melayu. Bagi orang melayu, tak salah bersalaman dengan abg ipar, kakak ipar atau adik ipar ‘Alah,apa salahnya, adik ipar kita. Kalau tak salam kang, dia kata kita sombong pulak’. MasyaAllah. Tak boleh tu tuan2. Kan berdosa tu. Sekalipun dia tu adik ipar kita, tetapi dia bukan mahram kita. Maksud mahram ni adalah orang yang haram kita nikahi dan kita pun tak batal air sembahyang dengan dia. Boleh faham tak saya cakap ni?’ Ujar ayah serius. Itulah ayah. Insan yang sangat aku kagumi, yang banyak mengajar aku tentang hidup dan kehidupan. Yang mengajari aku bagaimana hidup beragama.

Ayah juga turut menyentuh mengenai peristiwa yang berlaku semasa dia menjadi ahli majlis fatwa Negeri Sembilan. Bilang ayah ‘Masa saya jadi ahli majlis fatwa Negeri Sembilan, disyorkan supaya diwujudkan surah2 pilihan. Dalam semua ahli jawatankuasa, cuma saya sorang saja yang bantah. Saya kata, semua surah2 dalam Al Quran adalah surah2 pilihan. Ayat dalam Al Quran merupakan ayat2 pilihan Allah. Jadi buat apa nak dikelaskan surah2 pilihan lagi? Kesimpulannya tuntutlah ilmu walau di mana saja kita berada kerana menuntut ilmu ini adalah wajib bagi umat Islam. Di dalam satu hadith disebut ‘Man aradaddunya fa’alaihi bil ilm, wa man aradal akhirat fa’alaihi bil ilm, wa man aradahuma ma’an, fa’alaihi bil ilm’. Maksudnya : ‘Barangsiapa yang berkehendakkan dunia, maka hendaklah dengan ilmu dan barangsiapa berkehendakkan akhirat, maka hendaklah dengan ilmu dan barangsiapa berkehendakkan kedua2nya, maka hendaklah dengan ilmu’.

Sememangnya pemikiran ayah sarat dengan ilmu dan faham. Terasa kerdilnya diri bila ilmu & buah fikir ayah dilontarkan. Pernah 1 ketika, semasa dalam perjalanan pulang dari ceramah di Palong, aku menyatakan betapa aku teruja dengan ilmu yang ayah miliki. Tau apa yang di jawab oleh ayah? Ujarnya ringkas ‘semua ilmu ni kepunyaan Allah. ‘Wama utitul minnal ilmi illa qalila’. Maksudnya : Tidaklah diberikan ilmu kepada kamu melainkan sedikit. Banyak lagi sebenarnya yang disebutkan oleh ayah dalam kuliahnya tetapi masa aku agak terhad untuk mencatatkan kesemuanya disini. Diharap semoga kita dapat beroleh manfaat sedikit sebanyak dari kuliah yang disampaikan ini. Sebelum terlupa, aku ingin berkongsi tentang satu kisah yang berlaku pertengahan Mei lalu semasa aku duduk berbincang dengan beberapa orang akhawat dari Mesir tentang kisah yang diceritakan oleh ayah mengenai perempuan pertama yang masuk kedalam syurga. Ayah menamakan perempuan tersebut sebagai Leha. Bila aku ceritakan pada akhawat yang merupakan graduan dari Mesir ini, serta merta mereka menyatakan bahawa nama perempuan tersebut sebenarnya adalah Muti’ah, bukan Leha seperti yang diberitahu oleh ayah. Bila aku sampaikan perkara ini pada ayah, ayah terus tersenyum lantas menutur jawapan balas ‘Kakcik, macammano kawan kakcik ni. Dah graduate dari Mosir tapi bondo macam ni pun tak pas. Susahlah nak berdakwah. Muti’ah tu namo gelaran sajo. Maksud eh, perempuan yang taat. Namo sebona eh, tak disobut dalam Quran. Ayah sobut Leha untuk memudahkan jalan penceritaan supayo orang mudah faham. Samo macam Masyitahlah. Masyitah tu gelaran sajo. Masyitatu binti Firaun. Maksud eh, tukang sikat anak perempuan Firaun. Bukan namo botul dio’. Ayah masih kekal tersenyum seusai memberi penerangan.

Sengaja aku buka kisah ini di akhir coretan supaya orang yang merasakan dirinya hebat sedar diri dan berpijak dibumi yang nyata. Bak kata Ust Azman yang aku kenali semasa mengendalikan program PITT (juga graduan dari Mesir) ‘budak2 Mesir sekarang ni berlagak aje lebih. Tak payah tanya benda usul lah, benda furu’ pun belum tentu lepas. Setakat lulus atas kertas’. Aku tidak mahu mengiakan mahupun menidakkan apa yang diperkatakan oleh Ustaz Azman. Cukup sekadar mengangguk tanda memahami apa yang dimaksudkan. Moga kita sama2 beroleh manfaat. InsyaAllah..

AL HAQIRAH ILALLAH

0 comments:

Post a Comment