Wednesday, November 4, 2009

PENJELASAN..



‘Ustaz, ada orang kata, Allah hantar gempa bumi kat Padang sebab banyak sangat maksiat kat sana. Cara orang tu cakap seolah2 kat Malaysia ni takde maksiat. Geram pulak saya dengar’. Pernyataan pengerusi sebuah masjid di Felda Jelai memecah suasana tenang petang itu semasa aku ,ayah dan adik sedang menjamu selera setelah tamat kuliah disana. Ayah meletakkan karipap yang sudah dimakannya separuh di tepi alas cawannya. Seketika itu juga ayah menghirup air teh yang sudah hampir suam itu. Kemudian dengan tenang ayah menutur jawapan balas. Kata ayah ‘kat Malaysia ni pun banyak maksiat. Cuma mungkin Allah tak datangkan gempa bumi macam di Padang sebab Allah nak bagi ruang dan peluang pada orang2 kat Malaysia ni untuk muhasabah diri. Dengan harapan ‘la’allahum yarji’un’ –mudah2an mereka kembali pada Allah. Tapi orang kita tak ‘baca’ macam tu. Macam tsunami, siapa jangka tsunami nak hancurkan Bandar Acheh? Bandar Acheh tu ambik masa bertahun2 nak bina tapi Allah hancurkan Bandar Acheh dalam masa tidak sampai 1 jam.

Kita di Malaysia ni, tak tahu lagi apa bala yang Allah nak bagi sebab kita tak boleh fikir. Cumanya kita doa mudah2an Allah tidak murka keatas kita. Macam Nabi Nuh dulu, masa Allah turunkan hujan tanpa henti di tempat baginda dan kaumnya, Nabi Nuh ajak anak dan isteri dia untuk naik bahtera tapi anak dan isteri dia degil. Taknak ikut Nabi Nuh sebab pada anggapan mereka, kalau banjir sekalipun, mereka boleh lari ke atas bukit. Takdir Allah, bukit tu pun habis ditenggelamkan oleh air. Akhirnya matilah semua kaum Nabi Nuh kecuali orang2 yang beriman dan percaya kepada Allah yang ada dalam bahtera Nabi Nuh. Orang kita sekarang macam tulah. Dah datang Al Quran sebagai petunjuk, tak cukup dengan tu, datang pulak alim ulama’ ajar mereka tentang agama tapi orang kita taknak ikut. Sampai masa Allah turunkan azabnya, kita takkan dapat lari walaupun kita duduk kat tingkat yang ke 100 menara KLCC tu’.

Pakcik pengerusi suku abad itu kembali bertanya ‘kalau macam tu, kenapa orang yang beriman pun kene sekali ustaz?’ Ayah mengukir senyum. Tenang saja ayah menjawab ‘apabila bencana Allah menimpa orang2 yang beriman, itu namanya ujian. Kalau menimpa orang kafir, itu namanya bala’. Ujar ayah seterusnya, Allah tu Maha pengasih pada semua manusia dan Maha Penyayang hanya pada orang2 yang beriman. Sebabtulah, orang2 kafir, walaupun mereka ni tak solat, tak bayar zakat,tak buat haji, harta mereka tak berkurang bahkan ada yang kekal kaya raya sampai mati tapi mereka ini adalah orang2 yang rugi di akhirat dan ingatlah bahawa tidak ada kehidupan lagi selepas kehidupan akhirat. Kerana itu di sebut akhirat. Makna dari sudut lughahnya ‘pengakhiran bagi segala hari’.

Tanya ayah, besar sangat ke kita ni sampai taknak ikut cakap Allah? Allah tu tuan,kita ni kuli saja. Kalau rasa diri kita hebat, tak payah buat benda benda besar,cukup kalau kita buat nyamuk sebijik macam yang Allah buat. Boleh terbang dan boleh hisap darah. Kalau kumpulkan pakar seluruh dunia ni pun, belum tentu dapat buat nyamuk yang kecik tu. Tak payah kata nyamuk, cuba kira bulu roma yang ada pada anggota tubuh kita aje. Kalau bulu roma yang ada pada anggota tubuh badan kita pun kita tak mampu kira, itu menunjukkan bahawa kita ini sanagt lemah. Jadi janganlah bercita2 untuk melawan Allah. Fir’aun yang mengaku diri dia Tuhan pun akhirnya mati juga ditelan laut. Firaun kata ‘Ana rabbakumul a’la- aku adalah Tuhan kamu yang Maha Agung’. Hebatnya firaun ni sebab air sungai nil boleh ikut cakap dia. Kalau dia kata kehulu, air sungai Nil ke Hulu. Kalau dia suruh ke hilir, air sungai Nil akan ke hilir. Itu dipanggil sebagai istidraj (kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada orang2 yang ingkar untuk menambahkan lagi kesesatannya). Orang kata Firaun hebat sebab walaupun dah mati, jasad dia masih kekal sampai arini. Sebenarnya Allah dah sebut dalam Al Quran surah yunus,92 : ‘Maka pada hari ini kami selamatkan jasadmu,agar engkau menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang setelahmu . Namrud yang hebat pun tewas ditangan seekor nyamuk. Nauzubillahhiminzalik.

Pernah di satu ketika yang lain, ada seorang anak murid ayah bertanyakan mengenai mafhum hadith yang berbunyi ‘Dunia ini syurga bagi orang kafir dan penjara bagi orang mukmin’. Dia minta ayah menjelaskan tentang maksud hadith ini. Bilang ayah, apabila kita mengaku bahawa diri kita ini seorang muslim dan beriman, maka secara automatik, kita tidak lagi bebas kerana terikat dengan peraturan. Kita merasakan ‘seolah2’ seperti berada dineraka. Buat itu salah, buat ini haram. Tetapi apabila kita kafir, maka kita bebas dan boleh berbuat apa saja yang kita suka. Tidak ada manusia yang boleh menghalang atau menyekat salah laku kita. Maka bergembiralah orang2 kafir kerana dunia ini seolah2 seperti syurga bagi mereka. Titipan dari seorang ulama’ ( saya terlupa akan namanya ), ‘kebatilan walaupun nampak kuat tetapi tidak kekal dan kebenaran walaupun nampak lemah akan memperolehi kejayaan’. Firman Allah s.w.t ‘Al haqqu wazahaqal batil ’ - sesungguhnya kebenaran akan mengalahkan kebatilan. Mudah2an kita tergolong dalam golongan orang yang mencintai Allah dan dan dicintai oleh Allah. Amin.


AL HAQIRAH ILALLAH

0 comments:

Post a Comment