Wednesday, November 4, 2009

PORT DICKSON..


Mukaku perit yang amat. Terbakar. Hitam kemerah-merahan. Bukan setakat itu bahkan turut mengelupas. Itu penangan berendam dalam air laut sampai 3 jam. Sejak aku sakit, ayah kerap membawa kami sekeluarga pergi bercuti. Asal saja tiba hari minggu, kami akan pergi melawat tempat2 yang menarik. Hampir semua destinasi pelancongan yang ada di Malaysia telah kami lawati kecuali Sabah & Sarawak. Yang terbaru, semalam. Kami round KL dan kemudian terus ke Port Dickson untuk mandi laut.


Seingat aku, kali terakhir aku pergi ke Port Dickson sehari sebelum berlangsungnya pilihanraya di Bagan Pinang. Port Dickson tidak berubah wajah. Masih kekal sama seperti sebelum pilihanraya. Mungkin ada cuma aku yang tidak tahu lantaran aku bukan penduduk Port Dickson jauh sekali menetap disana. Tidak apalah. Yang penting, aku datang kesana untuk meraikan percutian bersama keluarga. 3jam berendam dalam laut merupakan 1 tempoh yang amat menyeronokkan. Seperti biasa, ayah tidak lokek mengeluarkan belanja supaya kami dapat merasai nikmat percutian yang sebenar. Kami mencuba pelbagai permainan yang disediakan disana. Baik bot, pensil, jetski, semua kami cuba. Walaupun sakit, tapi mimik kegembiraan jelas terpancar diwajah. Memang percutian ini sangat menyeronokkan. Cuma sayangnya, kami tidak mengambil gambar kenangan sebab semua ahli keluargaku turun ke laut untuk merasai dan menikmati 1lagi keindahan alam ciptaan Allah yang bernama laut ini. Penat bukan main. Almaklum, 3 jam didalam laut bukan tempoh masa yang sekejap. Cukup untuk melukakan dan menggelapkan kulit wajahku. Mata masing2 yang asalnya warna putih sudah bertukar menjadi merah. Tapi apa boleh buat. Kami yang pilih jalan ini. Jadi, harus redhalah dengan kesannya. Cuma yang aku kesalkan mengenai bilik mandi untuk mandi air bersih yang terlalu terbuka. Terbuka yang aku maksudkan ialah langsung tidak ada bilik khas untuk mandi mahupun menyalin pakaian. Yang ada cuma deretan pili air paip yang sangat perlahan alirannya. Sekalipun sesama perempuan, kita masih punya batasan aurat. Sekurang2nya sediakanlah bilik khas untuk menyalin pakaian.



Dalam kesesakan manusia membersihkan diri dalam bilik mandi, aku terdengar omelan seorang makcik yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan serta infrastruktur bilik air tersebut. Rasanya isu ini pernah dibangkitkan oleh seorang pengunjung Port Dickson dalam akhbar sedikit masa dulu tapi masih tiada tindakan diambil. Jadi Tan Sri Isa, apa tunggu lagi? Jangan janji pilihanraya jadi retorik semata2. Kalau Tan Sri boleh adakan sambutan perayaan Deepavali di Seliau dengan menjemput macam2 artis untuk merayakan orang India yang dah menangkan Tan Sri dalam pilihanraya tempohari, takkan nak buat bilik mandi khas 5, 6 buah takde duit kot? Saya dengar, orang Bagan Pinang kata Tan Sri Isa orang yang ‘pemurah’. Orang tak mintak pun, dia ‘bagi’. Jadi, ambillah tindakan segera ye Tan Sri ‘sebelum’ rakyat ambil tindakan tahun 2013 nanti. Mudah2an Tan Sri masih kekal menjadi wakil rakyat Bagan Pinang dan terus kekal dengan jolokan manusia ‘pemurah’ yang diberikan oleh orang2 ‘celik’ di Bagan Pinang.



Aku jadi teringat akan isi kandungan ceramah ayah di Masjid Kerayong baru2 ini. Kata ayah, agama ni bukan macam pilihanraya. Dalam soal agama, tak boleh undi. Siapa nak buat, buat. Siapa taknak buat, tak payah buat sebab agama bukan diukur melalui majoriti. Kalau agama ni boleh di undi, nanti orang akan undi, siapa nak buat solat jumaat dan siapa yang taknak buat solat jumaat. Dah tentu yang taknak buat lebih ramai dari yang nak buat solat jumaat. Penyudahnya, tak payah solat jumaat sebab majoriti orang dah tak sudi nak solat lagi. Kan tak boleh tu. Macam dalam pilihanraya, orang cakap ‘apa boleh buat. Rakyat yang pilih pemimpin’. Dalam hadith sebut ‘barangsiapa yang memilih seseorang sebagai pemimpin dan dia tidak redha kepada Allah (sedangkan ada yang lebih afdhal daripadanya) maka dia telah mengkhianati Allah dan rasulnya serta orang2 mukmin’.



Sebetulnya kuasa memilih terletak pada kita cuma kuasa menetapkan itu adalah hak Allah. Sama macam aku memilih untuk mandi laut. Boleh saja kalau aku duduk diam2 diatas pasir sambil memerhati telatah keluargaku yang enak mandi laut. Tapi aku yang sengaja memilih untuk mandi bersama mereka. Jadinya aku tidak boleh salahkan sesiapa atas effect yang aku terima sekarang ini kerana aku yang ‘memilih’. Begitu juga penduduk di Bagan Pinang. Mereka yang memilih pemimpin mereka. Buruk atau baiknya pemimpin tersebut, mereka yang pilih. Jadi kalau Allah tanya di akhirat nanti, pandai2lah jawab deh. Cuma sekadar nak bagi ingat, diakhirat mulut terkunci sebab dah terlalu banyak bercakap masa kat dunia. Allah nak bagi rehat pulak. Allah nak bagi anggota lain yang selama ni dah puas duduk diam untuk bersuara. Tunggulah bila belantan hinggap di jasad kalian. Baru kalian tahu betapa bernilainya agama. Berdoalah moga Allah ampunkan segala dosa yang kita lakukan kerana kita cukup lemah untuk menghadapi siksaanNya..



AL HAQIRAH ILALLAH

0 comments:

Post a Comment