Wednesday, November 4, 2009

PAPADOM vs PEREMPUAN BERKALUNG SERBAN (PBS)



Aku bukan seorang pengkritik filem. Bahkan tidak arif mengenai filem. Aku duduk dalam ruang lingkup panel bebas yang memahami filem berdasarkan apa yang aku tonton. Papadom sebuah filem kekeluargaan, filem yang memaparkan kasih sayang terlampau seorang ayah pada anaknya. Filem yang sangat menyentuh hati. Secara realitinya juga, tidak ada bapa didalam dunia yang sanggup mengekori anaknya 24jam semata2 ingin memastikan keselamatan anaknya. Cuma sayangnya, filem sebaik ini dicemari dengan aksi peluk cium para pelakon yang nyata bukan mahram. Aku sendiri tidak sanggup melihat satu babak dimana Khairiyah mencium Afdlin Shauki.

Bagi orang yang pemikirannya agak ‘kelas’, itu bukan satu kesalahan sebab mereka cuma berlakon. Kalau takde adegan peluk cium, tak real lah filem tersebut. Ini bukan masalah berlakon tapi masalah pelakon. Yang jadi isunya bila pelakon filem Papadom itu semuanya adalah orang Islam. Apabila mereka mengaku mereka itu islam, maka secara automatik, mereka terikat dengan peraturan Islam. Mana dia ajaran Islam yang menganjurkan peluk cium antara orang yang bukan mahram? Tidak ada sama sekali! Jika ada orang mengatakan aku tidak tahu menilai filem, aku ingin menambah bahawa aku ini sememangnya kolot. Bukan seperti kalian yang open minded, funky, stylo. Aku masih hidup dizaman unta. Zaman unta yang mengajar aku tentang nilai agama, tentang adab, tentang batas. Kalau kalian bangga ‘bertelanjang’ sedemikian rupa dihadapan khalayak ramai, aku pula bangga dengan pakaian kurung dan jubah yang menyaluti tubuh bagi melindungi kehormatan serta maruah diriku.

Bagi aku, pelakon majoritinya ‘jahat’. Bukan jahat dari sudut zahiriah tetapi jahat dari sudut nilai Islam. Filem Papadom adalah sebuah filem yang baik pada pengamatanku cuma jika filem seperti ini diislamikkan, hasilnya akan lebih baik. Teringat aku pada sebuah filem Indonesia yang aku tonton awal bulan 9 lalu. Tajuknya Perempuan Berkalung Serban (PBS). Cerita ini dihadiahkan oleh seseorang kepada aku - kini sedang menuntut di Mesir ( Terima kasih Akhi Hafiz). Filem Perempuan Berkalung Serban ini adalah merupakan buah tangan ala2 islamik kedua arahan Saudara Hanung Bramantayo diolah dari karya graduan Al Azhar Indonesia dalam bentuk filem selepas novel Ayat2 Cinta.

Apa yang boleh aku katakan disini, filem PBS arahan Hanung Bramantayo ini adalah lebih baik dari filem Ayat2 Cinta arahannya yang sangat lari dari cerita asal penulis. PBS ini berkisar mengenai kisah Anisa, anak kepada kiyai sebuah pesantren (guru agama pondok) yang memberontak kerana menganggap bahawa Islam tidak adil terhadap perempuan. Dia sering mencari jalan untuk membenarkan tindakannya. Dia selalu mempersoalkan kenapa lelaki sering diberi kebebasan untuk membuat sesuatu sedangkan perempuan pula sebaliknya. Dia turut merasakan bahawa Islam itu tidak adil kerana membenarkan lelaki berkahwin sampai 4 sedangkan perempuan? Hatinya lebih kuat memberontak saat terpaksa menikah dengan lelaki yang telah ditetapkan oleh Ummi dan walidnya kerana sepanjang pernikahan tersebut, jiwanya sering terseksa. Akhirnya Anisa mengambil keputusan untuk bercerai. Setelah itu dia sering memperjuangkan hak wanita dengan berkarya melalui buku. Dia mahukan kebebasan seperti lelaki.

Aku tidak mahu bercerita lanjut tentang babak 2 dalam filem ini kerana apa yang ingin aku sampaikan adalah mengenai mesej yang terdapat didalamnya. Mesejnya cukup kuat bahawa kaum wanita telah diangkat ditempat tertinggi setelah kedatangan Islam dan Islam sama sekali tidak pernah mendiskriminasi kaum wanita. Kaum wanita adalah kaum yang lemah, kaum yang perlu dilindungi oleh lelaki. Kata ayah, Allah muliakan kaum wanita hingga ke tahap Allah menurunkan suatu surah didalam Al Quran yang dinamakan sebagai Surah An-Nisa’. Ada surah Ar Rijal? Tidak ada. Itu menunjukkan betapa sayangnya Allah kepada kaum wanita. Kenapa lagi orang perempuan tidak tahu bersyukur? Lihat saja Sister In Islam (SIS). Sibuk memperjuangkan persamaan gender. Kononnya kalau lelaki boleh nikah 4,kenapa perempuan tak boleh? Sekarang ini, aku yang perempuan ini pula ingin bertanya kepada kelompok SIS ini tentang soalan yang paling ringkas, kalau si isteri uzur (didatangi haid), siapa yang ingin melayani keempat2 suami tadi? Kan masalah tu. Sedangkan kalau suami kawin 4, uzur isteri yang pertama, boleh ‘makan’ dirumah isteri kedua. Kalau isteri kedua juga uzur, datang ‘makan’ rumah isteri ketiga. Kalau isteri ketiga juga uzur, ‘jamu selera’ di rumah isteri no4. Takkanlah ke4-4 isteri uzur dalam masa yang sama? Mungkin ada berlaku uzur pada waktu yang sama tetapi dalam kategori jarang2 berlaku. Kan cantik Islam tu? Jadi munasabah atau tidak kenapa Islam tidak membenarkan perempuan kawin sampai 4? Jadi aku menyeru pada kaum perempuan, sedarlah diri. Jangan lagi asyik perjuangkan persamaan gender yang langsung tidak ada faedah.

Kesimpulannya, kedua2 filem ini (Papadom vs PBS) adalah filem yang sangat baik kerana padat dengan mesej yang sangat berguna cuma yang membezakan kedua2 filem ini adalah jalan ceritanya. Papadom cerita yang sarat dengan kasih sayang tetapi terlupa untuk mewujudkan elemen agama didalamnya sedangkan PBS pula lebih menjurus ke arah persoalan diantara wanita dan Islam. Bagi penonton yang ‘celik’, gunakanlah kecelikan anda sebaiknya supaya anda bisa peroleh yang terbaik. Selamat menonton.


AL HAQIRAH ILALLAH

2 comments:

LuKLuK BaiDoa said...

Salam elaik.
kak,mici nak tengok cite tu...meh la bg kat adik ni...
hehe...epi besday kak,moga dicucuri rahmat Allah sepanjang hidup akak...
bertambah usia,semakin dekat kematian...

AHKIALUZ said...

Slm alaik dik. Huhu.Bole2. Akak masukkan da dlm external hard disk mici. Nnti tgok ea cite tuh. Apapun, syukran ksir sudi lawat blog yg dhaif ni. Hihi. Utk makluman mici, cite PBS ni da diharamkan kat indonesia oleh PUI (Persatuan Ulama' Indonesia)krna menyalahi konsep islam yg sebenar dan boleh menimbulkan kecelaruan serta salah faham terhadap islam pada org awam yg menontonnya.Thanks juga ya atas ucapan utk ulangtahun kelahiran akak. Bahibbak awi2 ya ukhti.. (^_^)

Post a Comment